Page 12 - Knjiga 3-FBiH budzetasi
P. 12
PREGLED FINANSIJSKIH/FINANCIJSKIH POK A Z ATELJA OVER VIEW OF FINANCIAL INDICAT OR S F OR BUDGET U SER S
Z A BUDŽETSKE/PROR A Č UNSKE K ORISNIKE U FEDER A CIJI BIH 2018. IN FEDER ATION OF BOSNIA AND HER ZEGOVINA 2018
Trendovi osnovnih pokazatelja funkcionalnih performansi Trends in basic functional performance indicators
Iako pravni subjekti korisnici javnih sredstava nemaju za cilj ostvarivanja profita, nego ispunjavanje šire Although budget users are not intended to make a profit, but to fulfil a broader social mission, specific
društvene misije, razvijeni su specifični pokazatelji njihove poslovne i finansijske performanse. Naravno, indicators of their business and financial performance have been developed. Of course, particular
prilikom interpretacije ovih pokazatelja, posebno treba voditi računa o tome da finansijska uspješnost attention should be paid to the fact that financial performance is not the goal of these entities, but rather a
nije cilj djelovanja korisnika javnih sredstava, nego je to široka društvena misija, najčešće propisana broad social mission, most often defined by law. That is why performance indicators cannot be interpreted
zakonom i podzakonskim aktima. Zato i pokazatelji uspješnosti ne mogu biti tumačeni na isti način kao in the same way as for companies or even in the same way as for associations and foundations.
kod privrednih društava, pa čak niti na isti način kao za udruženja i fondacije.
The minimum set of indicators that can be expressed on the basis of the financial statements of budget
Minimalni set pokazatelja koji se mogu iskazati na osnovu finansijskih izvještaja korisnika javnih users relates to the categories of liquidity, solvency, autonomy and operating performance. Some of the
sredstava odnosi se na kategorije likvidnosti, solventnosti, autonomnosti, te operativne uspješnosti. Neke categories (liquidity and solvency) have universal meaning and informative value; the autonomy indicator
od kategorija (likvidnost i solventnost) imaju univerzalno značenje i informativnu vrijednosti, pokazatelj is similar to the sufficiency ratio for associations and foundations, while operating performance indicators,
autonomnosti sličan je pokazatelju samodostatnosti za udruženja i fondacije, dok pokazatelje operativne although similar to profitability ratios (for companies) or financial performance indicators (for associations
uspješnosti, iako sliče pokazateljima profitabilnosti (kod privrednih društava), odnosno pokazateljima and foundations) should be interpreted with great caution. For users of public funds, and especially
finansijskog rezultata (kod udruženja i fondacija), treba tumačiti vrlo oprezno. Naime, kod korisnika javnih budget users, the excess revenue does not necessarily represent a positive indicator, nor does it testify
sredstava, a posebnu budžetskih korisnika, višak prihoda ne predstavlja nužno pozitivan pokazatelj, niti to the successful management of finances. On the contrary, it can mean inefficiency in budget realization
svjedoči o uspješnom upravljanju finansijama. Naprotiv, može značiti neefikasnost u realizaciji budžeta, with a lack of fulfilment of social mission. Therefore, one should refrain from commenting and conclusions
uz manjkavost u ispunjavanju društvene misije. Stoga se treba uzdržati od komentara, a zaključci se can only be drawn in individual cases after a more thorough analysis.
mogu donositi samo u pojedinačnim slučajevima, nakon podrobnije analize. Similar to companies, associations and foundations, budget users should maintain an adequate level
Slično kompanijama, te udruženjima i fondacijama, korisnici javnih sredstava trebaju održavati adekvatan of liquidity, that is, the ability to settle current (short-term) liabilities. The first indicator of functional
nivo likvidnosti, tj. sposobnosti da tekućim sredstvima izmiruju (dospjele) kratkoročne obaveze. Prvi u performance similar to that for companies is liquidity ratio - the current ratio.
nizu aspekata funkcionalne performanse, sličan onome za privredna društva, jeste pokazatelji likvidnosti
– tekući omjer.
U narednoj tabeli, predstavljen je trend tekućeg omjera korisnika javnih sredstava u Federaciji BiH, za The following table presents the trend of the current ratio of budget users in the Federation of BiH for the
period 2016-2018. godina. period 2016-2018:
Godina 2016 2017 2018 Year 2016 2017 2018
Tekući omjer 1,0381 1,1651 1,2678 Current ratio 1,0381 1,1651 1,2678
Korisnici javnih sredstava u Federaciji BiH, sudeći po predstavljenom pokazatelju, održavaju minimalni According to the presented indicator budget users in the Federation of BiH maintain a minimum level of
nivo likvidnosti. Ipak, obzirom na stabilnost novčanih tokova kojima upravljaju, ovakav trend pokazatelja liquidity. However, given the stability of the cash flows they manage, this trend of liquidity ratios does not
likvidnosti ne predstavlja jednako opterećenje, kao što je slučaj sa privrednim društvima. pose the same burden as for companies.
Dugoročna finansijska stabilnost, općenito, mjeri se pokazateljima omjera zaduženosti. Korisnici javnih Long-term financial stability, in general, is measured by debt ratios. Beneficiaries of public funds (in
sredstava (u načelu) su neprofitne organizacije, sa stabilnim novčanim tokovima, tako da i veći omjer principle) are non-profit organizations with stable cash flows so a higher debt ratio does not impair
zaduženosti ne narušava dugoročnu stabilnost. U narednoj tabeli predstavljene su vrijednosti pokazatelja long-term stability. The following table presents the values of debt indicators over the three-year period:
zaduženosti u posmatranom trogodišnjem periodu:
Godina 2016 2017 2018 Year 2016 2017 2018
Omjer duga i imovine 31,47% 31,03% 29,56% Debt to asset ratio 31,47% 31,03% 29,56%
Omjer duga i prihoda 58,80% 55,11% 53,61% Debt to revenue ratio 58,80% 55,11% 53,61%
10 10
Knjiga 3-budzat-A.indd 10 06/11/2019 08:58